Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

15-01-2020

Generalforsamling i LLO Nykøbing F.

Indkaldelse til generalforsamling LLO Nykøbing F. Afdeling. Tid og sted: Den. 20. februar 2020 kl. 18 i Tværgade 14, 4800 Nykøbing F.

Læs mere…
14-01-2020

LLO Horsens 70 års jubilæum

Lejernes LO Horsens har 70 års jubilæum i 2020, derfor holder vi en reception.

Det sker lørdag den 18. januar 2020 fra kl. 10 – 14 i vores lokaler.

 

Læs mere…
07-01-2020

Blackstones mailboks fyldt med protester

Når personalet hos ejendoms-investeringsselskabet Kereby/Blackstone mødte på arbejde her efter ferien, var der 4.682 protester i Kerebys mailboks.

Så mange har nemlig hen over julen benyttet lejligheden til at sende en protest mod Kereby/Blackstones ageren på det københavnske boligmarked.

Initiativet til de mange protester er taget af organisationen Oxfam IBIS, der i flere år har arbejdet for at forhindre brugen af skattely.

I klagen skriver de protesterende om kapitalfondens navneskifte til Kereby, at et nyt navn og søde ord ikke er nok. Blackstones selskab tog for nylig navneskifte til Kereby, fordi de efter eget udsagn vil kere sig om København.

De protesterende forlanger, at Kereby/Blackstone ikke fører penge ubeskattet ud af Danmark til deres selskaber i skattely.

De forlanger, at Kereby fremlægger dokumentation og forklaring på deres mistænkelige virksomhedskonstruktion, og hvilken betydning det har for deres skattebetalinger i Danmark.

De forlanger, at Kereby fremover spiller med åbne kort om deres regnskabstal og skatteaftaler i alle lande, så der kan opbygges tillid til, at Kereby viI betale skat.

Og så forlanger de, at Kereby stopper med at fordoble huslejerne hovedstaden.

På Christiansborg forhandler politikerne lige nu om den såkaldte ”Blackstone lov”, der skal gøre det sværere for udenlandske kapitalfonde at tjene hurtige penge på boligspekulation i København.

Læs mere om underskriftsindsamlingen her: https://actions.oxfam.org/danmark/blackstone/underskrift/

Læs mere…
05-12-2019

Gode takter i Regeringens 5,2-udspil – men der mangler én vigtig brik!

LLO hilser det velkomment, at Regeringen vil sætte ind overfor de kortsigtede og spekulative ejendomsinvesteringer som paragraf 5,2 i boligreguleringsloven giver mulighed for.

Overordnet er det rigtig positivt, at man tager fat på problemet, men desværre vil indgrebet, trods gode takter med bl.a. større miljøkrav, ikke have den nødvendige  effekt på det virkelige problem med 5.2. – de alt for høje huslejer!

Helt grundlæggende mangler der et tiltag, der skulle gøre noget ved det nuværende høje huslejeniveau, for om det er et pensionsselskab eller en kapitalfond, der opkræver en meget høj husleje, det spiller selvsagt ikke den store rolle for den enkelte lejer.

“Vi mangler en “krog” i omkostningerne, altså en sammenhæng imellem udlejers forbedringsudgifter og så den endelige husleje”, udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO. Hun fortsætter: “Dét vil kunne tage toppen af de meget høje huslejer, og hjælpe lejerne, hvis sagerne skal prøves i huslejenævn eller ved domstolene.”

“Vi er i øvrigt glade for, at andelshaverne fredes i denne omgang, og ikke længere kan bruges som gidsler af udlejerne. Nu kan vi tale om lejeboliger i stedet for andelsboliger og dét er positivt.” Afslutter Helene Toxværd.

LLO følger forhandlingerne og holder tæt kontakt til Regeringen og Folketingets partier for at tale lejernes sag.

Du kan læse LLO’s uddybende vurdering her

 

 

 

 

Læs mere…
05-12-2019

LLO’s vurdering af regeringens udspil om BRL § 5,2.

Samlet konklusion

Indgrebet begrænser kraftigt handel med udlejningsejendomme og blokerer dermed for flere udenlandske opkøb. Men indgrebet ændrer ikke grundlæggende på det forhold, at 5.2-moderniseringer udgrænser arbejder- og middelklasse eller fører til brat faldende boligforbrug i de større byer.

 

Karensperiode indføres

Regeringen foreslår, at der skal gå 10 år fra en ejer køber en ejendom, til de kan hæve huslejen efter den omstridte § 5, stk. 2

Positivt

Standser effektivt udenlandske opkøb med kort sigte.

Negativt

Standser ikke 5.2-moderniseringer hos nuværende ejere – den er skræddersyet til pensionskassernes (og andre store danske udlejeres) forhold.

Forslaget kan fastfryse ejerforholdene, dvs. ingen nye andelsboligforeninger.

 

Fjernelse af væsentlighedskriteriet

I dag skal en 5,2 husleje være 10% eller mere for høj, førend huslejen kan sættes ned. Dette foreslås ændret så lejen kan sættes ned, hvis den er for høj.

Positivt

Forslaget vil tage toppen af ”glidningen” i huslejen.

Negativt

Bestemmelsen ændrer ikke på det forhold, at udlejer i boligretten har overvældende muligheder for at præsentere sammenligningslejemål med høj leje.

Huslejen bliver stadigvæk langt højere end almene boliger, selvom boligerne er ens. En fjernelse af væsentlighedskriteriet kommer ikke til at ændre på denne forskel:

En gennemmoderniseret almen bolig med nye installationer, optimerede energiforhold, nye badeværelser og køkkener samt optimeret og velvedligeholdt klimaskærm koster i København 1.200 kr./ kvm/år (kilde: FSB).

En DEAS-moderniseret 5.2-bolig i København- dvs. nyt bad, køkken og indfræset el, men ingen andre forbedringer eller vedligeholdelse– koster p.t. ved udlejning typisk mellem 1.500 og 1.600 kr. /kvm/år.

 

Krav om Energimærke C, hvis der skal laves 5,2.

Ministeren lægger op til at ejendomme skal have energimærke A-C for at kunne opkræve 5,2-husleje. I dag er kravet A-D.

Positivt

Forbedrer energiforholdene, lejer kan spare mellem 20 og 30 kr/kvm/år

Skærer de dårligste ejendomme ud af 5.2 (hvis umuligt at bringe op på C)

Fordyrer 5.2-investeringen med i gennemsnit 59.000 kr., hvis udgiften ikke indregnes i bundgrænsen

Negativt

Forøger det lejedes værdi og medfører endnu højere leje end nuværende 5.2

Forhindrer ikke overgang til 5.2 i de allerfleste ejendomme

Fjerner ikke motivationen til at presse de gamle lejere ud, den såkaldte ”shake the building”-metode.

 

Valuarvurderingerne fredes:

De valuarvurderinger andelsboligforeninger senest har fået foretaget, vil ikke udløbe efter 18 måneder som i dag, men vil kunne fastfryses på ubestemt tid.

Dette forslag holder hånden under andelshaverne, som ikke påvirkes af et indgreb på lejeboligmarkedet.

Forslaget minder meget om et forslag LLO selv har fremsendt tidligere og Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) har meldt ud, at de er tilfredse.

LLO finder det meget positivt at andelshaverne ikke længere skal tages som gidsler i debatten om husleje på lejemarkedet.

 

Hvad mangler?

Der mangler et indgreb, der gør boligerne billigere.

LLO har under hele forløbet krævet en fjernelse af § 5, stk. 2.

Med dette indgreb fortsætter 5,2 med at gøre lejeboligerne dyrere i København:

Ekspertudvalget kom fx frem til at singler mindst skal have en længere videregående uddannelse for at have luft nok i økonomien til at betale 5,2-huslejen i København og par skal mindst være faglærte for at have råd til 5,2.

Disse huslejeniveauer vil være uændrede, for ejendomme der har energimærke C, og som ikke er omfattet af karensperioden.

LLO mener, at problemet er de høje huslejer. Ikke om det er en ny eller gammel ejer, der opkræver den høje husleje.

 

Hvad sker der nu?

Efter regeringens udspil, indkalder ministeren til yderligere politiske forhandlinger, med henblik på at lave en politisk aftale.

LLO fører tæt dialog med de politiske partier og ministeren, og bidrager med fakta, erfaringer og synspunkter på lejernes vegne.

Læs mere…
28-11-2019

OPSKRUEDE VALUARVURDERINGER PÅ ANDELSBOLIGMARKEDET!

Tre store banker advarer om alt for høje andelsboligpriser.

Nordea, Sydbank og Arbejdernes Landsbank fortæller alle de samme historier om andelsboligforeninger med bekymrende høje valuar-vurderinger.

Værdiansættelserne opleves at svinge med over hundrede procent, mellem de mest konservative og de mest aggressive vurderinger.

Læs artiklen på DR.DK

 

Læs mere…
20-11-2019

Andelshavere melder sig definitivt ud af kampen om byer for alle

Ligesom Liberal Alliance melder ABF (Andelsboligernes Fællesrepræsentation) nu klart ud, at de ikke ønsker bedre vilkår for lejerne, på trods af massive problemer med udenlandske kapitalfonde.

Folketingets partier kigger lige nu på muligheden for at få ændret den paragraf, der gør det muligt at sætte huslejen meget højt op, og som tømmer de store byer for betalelige boliger.

Drøftelserne tager udgangspunkt i den rapport et ministerielt ekspertudvalg fremlagde i oktober.

 

Ingen forbedringer til lejerne af hensyn til andelshavernes friværdier

I weekenden gik Liberal Alliance fra de politiske forhandlinger, og i går meldte Andelsboligernes Fællesrepræsentation (ABF) ud, at ingen af ekspertgruppens løsninger er acceptable for ABF.

ABF’s direktør Jan Hansen udtaler i går til Berlingske:

”Der er ikke noget af det [ekspertudvalgets anbefalinger -red], der er spiseligt. Ligegyldigt om man vælger det ene, det andet eller det tredje, vil det få en negativ konsekvens for andelsboligforeningerne."

Ikke engang kravet om at boligerne skal være mere klimavenlige førend der kan kræves høj husleje, kan således accepteres.

 

Lejerne betaler for andelshavernes værdistigninger

Andelsboligerne bliver påvirket, fordi de sammenligner ejendommens værdi med udlejningsejendomme.

Jo højere husleje lejerne betaler, jo højere værdi har udlejningsejendommen. Andelshaverne må spejle sig i denne udvikling, og oplever derfor de samme værdistigninger som udlejningsejendommene, selvom de ikke lejer noget ud.

Værdien af udlejningsejendomme er mere end tredoblet siden 1995 (renset for inflation), andelshaverne har igen oplevet de samme værdistigninger.

 

LLO klar med redningsplanke til andelshaverne

LLO har foreslået at de nuværende valuarvurderinger får lov at fortsætte i 10 år.

På den måde får andelshaverne ikke et tab med det samme, og et fald i valuarvurderingen vil blive opvejet af de naturlige værdistigninger ejendommen vil opleve i løbet af 10 år

”I LLO er vi skuffede over ABF. Alt der medfører, selv et beskedent fald i andelshavernes friværdier afvises, imens udlejers gevinst ved at smide de gamle lejere ud bliver større og større.” Udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO og fortsætter:

”Mange af de tidligere lejere, der stiftede en andelsboligforening og blev andelshavere, ville ikke have den mulighed i dag, fordi de høje huslejer har pustet ejendomspriserne for højt op. Hvis man skal stifte en andelsbolig i dag, man låne om kap med kapitalfonde som Blackstone, og det kan almindelige mennesker ikke. Det er derfor en meget kortsigtet strategi ABF har valgt”.

 

Fakta:

Om valuarvurderinger:

Valuarvurderingen afhænger ikke af hvad lejeindtægten er nu. Vurderingen baseres i stedet på en valuars vurdering af, hvad ejendommen ville være værd, hvis alle de nuværende andelshavere flyttede, der blev brugt penge på at modernisere ejendommen og sætte huslejen op efter den dyre huslejeparagraf 5,2. Dette omregnes til nutidsværdier.

Ejendommens værdi stiger derfor selvom ejendommen fx har ældgamle køkkener og badeværelser. Den stiger nemlig allerede på grund af potentialet for forbedringer.

Næsten ingen nystiftede andelsboliger:

Ekspertudvalget har tydeliggjort, at der kun omdannes 500 lejeboliger til andelsboliger om året p.t. Det er ca. en syvendedel af hvad der blev stiftet før finanskrisen.

Læs mere…
15-11-2019

Bliver du som lejer truet med opsigelse?

Der er i øjeblikke en lang række medieindslag om udlejere, som forsøger at "ryste" deres lejere til at sige op og flytte.

Den slet skjulte hensigt er ofte, at "gamle" lejere betaler markant mindre i husleje end nye, når udlejer kan modernisere et lejemål (§ 5,2.) inden genudlejning.

 

Har du en historie at fortælle?

Vi hører gerne fra lejere, som på en eller anden vis er i samme situation - at deres udlejer truer dem med opsigelser eller forsøger at gøre livet besværligt for lejerne.

I kan enten skrive til tvp@llo.dk eller via Messenger på LLO's Facebook.

 

P1 Morgen interviewer en lejer, hvor deres udlejer kræver 150.000 kroner pr. lejer for at lejerne i hans ejendom skal kunne have vaske- og opvaskemaskine i deres lejemål.

Lejerne venter nu på en stævning og er opsagt pr. 1.1.2020.

 

Hør mere i P1 Morgen, hvor også LLO og Ejendom Danmark debaterer

 

Læs her om et lignende tilfælde, hvor udlejer "kun" kræver en godtgørelse på 75.000 kroner.

Læs mere…
09-11-2019

Pensionskasserne sætter huslejerne markant op

Den amerikanske kapitalfond Blackstone er blevet skræmmebillede på griske ejendomsmatadorer, som jager almindelige lønmodtagere ud af storbyerne. Men en stor del af udlejningskarreerne ejes af lønmodtagernes egne pensionskasser. Og de sætter også huslejerne markant op.

Hør mere i Orientering på P1.

 

Læs mere…
05-11-2019

Pressemeddelelse: Ekspertrapport dokumenterer: Stigende økonomiske gevinster til udlejer, når lejeboligen opsiges

Nye tal viser hvor stor huslejestigning udlejer kan kræve, når ældre lejere flytter og boligen renoveres.

Større og større forskel på almindelig husleje og 5,2-husleje

Ekspertudvalget om boligreguleringslovens § 5, stk. 2 har i sidste uge offentliggjort at den gennemsnitlige husleje efter lejelovens almindelige regler er 791 kr. pr. m2 pr. år. og at 5,2-huslejen er 1.407 kr. Da ministeriet senest undersøgte spørgsmålet (i 2009) var tallene hhv. 504 kr. for almindelig husleje og 860 kr. for husleje fastsat efter 5,2-reglen.

Forskellen er således gået fra at være 354 kr. i 2007 til 616 kr. i 2019 en forskel på 74 %.

Hvis der er tale om et lejemål på 75 kvadratmeter, kan udlejeren i gennemsnit sætte huslejen op med 46.200 kr. om året i 2019 mod 26.500 kr. i 2007.

Et usundt system

”Det er et usundt system, der forgylder udlejeren, hvis lejeren opsiges. Det kan friste svage sjæle, og vi oplever at flere og flere udlejere fristes.” Udtaler LLO’s landsformand, Helene Toxværd.

Folketingets partier drøfter om den regel, der giver de store gevinster til udlejer, ved fraflytning, nemlig boligreguleringslovens § 5,2 skal videreføres. Hos LLO er svaret klart: ”Vi mener, at paragraffen skal afskaffes. Det vil stoppe udlejers belønning for at komme af med de gamle lejere, og give et rimeligt huslejeniveau, så alle har råd til at bo i de store byer.”

Pressekontakt tlf.

Tlf. 33 86 09 21 og llo@llo.dk

Ekspertudvalgets rapport findes her

LLO’s læsevejledning og kommentar til rapporten kan læses her

Læs mere…
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser