Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

04-09-2018

Kommentar fra LLO i Danmark til forslag om fire lokalafdelingers forslag til udmeldelse af LLO

Fire lokalafdelinger (LLO Aarhus, Randers/Djursland, Vestsjælland og Esbjerg) har stillet forslag om udmeldelse af LLO med henvisning til, at der på LLO’s kongres i oktober stilles forslag til en ny struktur i LLO. Det er afdelingernes opfattelse, at disse forslag vil betyde, at man vil stoppe med at være selvstændige afdelinger.

Det er LLO i Danmarks opfattelse, at disse indkaldelser til ekstraordinære generalforsamlinger sker på et forkert grundlag:

For det første er man allerede i dag, som medlem af LLO, medlem af en landsorganisation. Dette betyder blandt andet, at det er muligt for lejere at flytte fra en LLO-lokalafdeling til en anden, når man i øvrigt flytter bopæl. Med forslaget til kongressen sker muligheden for at påvirke LLO fortsat i og gennem den lokale afdeling, og hovedbestyrelsen er stadigvæk den højeste myndighed imellem kongresserne, ganske som det er nu.

For det andet vil lokalafdelingerne efter kongresforslaget stadigvæk have råderet over den del af kontingentet, der ikke går til landskontingent og udgifter til sagsbehandling og service. Opkrævningen vil foregå centralt, som man kender det fra eksempelvis fagbevægelsen.

For det tredje, så foreslås sagsbehandlingen professionaliseret med den nye struktur, så man får den samme gode service uanset om man bor i København eller Skagen og den samme adgang til service (ens åbningstider i hele landet etc.). Konkret gives der stadigvæk mulighed for, at arbejdet kan laves lokalt, men der oprettes decentrale sagsbehandlingscentre og der laves en ”LLO-uddannelse” med henblik på opkvalificering af vores i øvrigt dygtige lønnede personale og frivillige.

Endeligt skal det for en god ordens skyld nævnes, at de fire afdelinger ikke har betalt deres kontingenter til LLO i Danmark, som forfaldt til betaling senest d. 31/3 2018. Det er ikke rimeligt, at disse bestyrelser ikke betaler deres kontingent, når nu almindelige medlemmer skal gøre det.

Derfor, hvis du ønsker at være en del af en landsorganisation, der netop har holdt 100 års jubilæum, og hvis du ønsker en god professionel service i hele landet, så bliv i LLO. Mød op og stem nej til udmeldelse. I modsat fald vil bestyrelserne i de fire lokalafdelinger melde dig ud af LLO, og du kan ikke få hjælp fra LLO medmindre, at du melder dig ind på ny.

Læs artikel i vores medlemsblad, Vi Lejere, om netop ændringsforslagene til "Et helt nyt LLO": Link

 

Læs mere…
10-08-2018

Ny lov om andelsboliger: Dårligere vilkår til konkursramte andelshavere

Folketinget har vedtaget en ny andelsboliglov, med ikrafttræden d. 1. juli 2018.

Den nye lov skærper kravene til at stifte en andelsboligforening. Det betyder, at der stilles større krav til foreningens økonomi. Målet er at undgå, at andelsboligforeninger går konkurs, fordi deres økonomi ikke hænger sammen fra starten. Dette er fornuftigt nok.

Den nye lov indfører desværre også ekstra byrder til konkursramte andelshavere. Som andelshaver kunne du tidligere fortsætte på de samme vilkår som de øvrige lejere i ejendommen, hvis foreningen gik konkurs. Derfor kunne de andelshavere, der mistede deres indskud (som i nogle tilfælde var på flere millioner) trods alt blive boende som lejere.

Nu kan de konkursramte andelshavere stadigvæk blive boende som lejere, men de risikerer at få et seksårigt ”tillæg” til deres husleje, så de skal betale det samme som et gennemsnit af det de tidligere betalte i boligafgift i de sidste fire år. Hvis huslejen efter lejelovens almindelige regler kan blive højere end boligafgiften, må udlejer dog vælge denne løsning.

I loven står der at det tilstræbes, ”at skabe klarhed for lejer og udlejer om, hvilke vilkår der gælder ved en andelshavers overgang til lejer og at sikre den rigtige balance, hvor hverken beboer eller udlejer begunstiges ved en andelsboligforeningsopløsning.” LLO mener at denne lov er ubalanceret. Dette understreges blandt andet af, at udlejer får lov til at vælge den dyreste løsning ift. husleje. Desuden kompliceres loven yderligere ved lovændringen, fordi der indføres en ny (fjerde) form for lejefastsættelse).

I LLO ønsker vi klare regler, med en god lejerbeskyttelse, der gælder ens for alle ejendommens beboere.

Du kan læse vores høringssvar til loven her: link og vores artikel i vores medlemsblad Vi Lejere nr. 1 2018 (s. 10-11) her: link

Læs mere…
08-08-2018

LLO: Ja til afskaffelse af skatterabatter for forældrekøb

Det Radikale Venstre foreslår at afskaffe de skatterabatter, som forældrene i et forældrekøb kan opnå, men som almindelige boligejere (eksempelvis førstegangskøbere) ikke må benytte. Forslaget støttes af SF, Enhedslisten, Alternativet og Dansk Folkeparti.

LLO støtter dette forslag af to grunde:

For det første fordi pengestærke forældre presser prisen op på små lejligheder, og dermed presser andre købere (uden pengestærke forældre) ud af byerne.

For det andet, fordi det er urimeligt, at forældrekøbere skal beskattes lempeligere end eksempelvis førstegangskøbere.

Dette tiltag kan naturligvis ikke stå alene, og det er centralt, at der bygges stadigt flere boliger til unge mennesker, og at disse boliger kan betales af folk med almindelige indkomster.

Link til DR-artikel om forældrekøb

Læs mere…
30-07-2018

Markante forskelle i huslejenævnsafgørelser alt efter om det er en socialdemokratisk eller en konservativ kommune

DR har foretaget en stor undersøgelse om huslejenævnsafgøresler i hele landet. Resultatet viser bl.a., at lejerne får 50 procent så ofte medhold i socialdemokratiske kommuner, som i konservative, hvilket giver lejerne meget forskellige rettigheder og mulighed for at få ret, alt efter i hvilken kommune de bor.

Undersøgelsen bekræfter LLO's opfattelse, at ens sager ikke bliver behandlet ens i landets huslejenævn, hvilket er svært problematisk. Nævnsafgørelser og huslejenævn bør helt fundamentalt ikke være afhænge af politiske tilhørsforhold eller en lejers postnummer, men fungere uafhængigt af partifarve og interesser. Udsvingene er desuden så store, at det ikke bare kan være rene tilfældigheder. DR’s undersøgelse er foretaget på baggrund af 21.719 afgørelser i alle landets huslejenævn fra perioden 2014-17.

Link til artikel

Læs mere…
02-07-2018

LLO Region Midt: Store udfordringer for lejerne i dagens Danmark

LLO Region Midt drøftede følgende på deres regionsgeneralforsamling:

Huslejerne stiger markant i mange områder i hele regionen

De stigende huslejer er med til at øge uligheden i samfundet, hvor mange er ramt af reformer af dagpenge, kontanthjælpsloft og lave ydelser til mennesker på integrations ydelser og flexjob.

I nogle kommuner i regionen er lejerne endnu dårligere stillet, da byrådet ikke vil lade Boligreguleringsloven gælde.

LLO Region Midt kræver at Boligreguleringsloven skal indføres i ALLE kommuner over hele landet. Og det ansvar kan ikke overlades til de enkelte byråds forgodtbefindende.

Boligreguleringen skal indføres ved lov så alle lejere i Danmark får en bedre beskyttelse mod udlejernes vilkårligheder og ågerhuslejer.

LLO Region Midt opfordrer de lejervenlige politiske partier til at arbejde aktivt for at få boligreguleringen gennemført ved lov.

Forsvar beboerdemokratiet og bevar vores almene boliger

VLAK regeringen med deres venner i DF og desværre også med Socialdemokratiets hjælp har lanceret et massivt angreb på de almene boliger i form af et opgør med såkaldte ”parallel-samfund”.  Beboerdemokratiet sættes ud af spil, særlige befolkningsgrupper kan ikke bosætte sig hvor de vil, børn skal indoktrineres, 1000-vis af hjem skal enten bulldozes væk eller sælges til boligspekulanter. Det hele krydret med en kraftig undertone af racisme. Og oven i hatten skal lejere selv betale for gildet.

LLO Region Midt taget skarpt afstand fra regeringens såkaldte ghetto-udspil.

Den almene boligform skal ikke ødelægges men udbygges og udvikles. Vi ønsker en solidarisk boligform som er fri for spekulation og sætter mennesket i fokus.

Drøftet på regionsgeneralforsamlingen, den 21. juni 2018

Læs mere…
15-06-2018

På sporet af milliarderne i Landsbyggefonden

Artikel skrevet af Annette Sadolin/KAB kommunikation. I juni udgaven af KAB Indblik er der en meget informativ artikel om milliard-finansieringen af ghettoudspillet. 

Læs mere…
08-06-2018

Godt det ikke blev dyrere for kommunerne at bygge alment

Regeringen havde lagt op til at kommunerne skulle betale mere for nybyggeri af almene boliger (14 pct. i stedet for 10 pct.), men dette forslag blev taget af bordet i den aftale, der netop er indgået imellem KL og Regeringen. Faktisk blev betalingen sat ned fra 10 til 8 pct. for kommunerne ved opførelse af nye boliger under 90 kvm.

Vi har brug for flere almene boliger, særligt i de større byer, så det er vigtigt at det ikke bliver sværere for kommunerne at skulle finde penge til at være med til at bygge dem.

LLO: glem ikke den private udlejningssektor

Den almene sektor kan dog ikke tage hele slæbet. Den private udlejningssektor bliver også nødt til at bidrage. I 2017 viste en undersøgelse af LLO, at ca. 42.000 betalelige boliger (ud af 188.000 boliger i større ejendomme) på det private lejemarked er blevet ”gennemgribende moderniseret” i perioden 2008-2017, og at lejen dermed ca. fordobles for disse boliger.

De betalelige boliger fosser derfor ud af det private udlejningsmarked.

Hvis vi ønsker byer, hvor alle har råd til at bo, bliver vi derfor nødt til at kigge på hele udlejningsmarkedet, både de private og de almene, og stoppe det hul, der gør at ca. 4.200 private betalelige boliger forsvinder om året.

Link til aftale imellem KL og regeringen: http://www.kl.dk/Okonomi-og-dokumentation/Okonomiaftale-med-nodvendigt-rum-til-de-aldre-i-2019-id237687/

Link til LLO’s temahæfte om gennemgribende moderniseringer: http://llo.dk/Files/Images/PDF-filer/5.2_tema_1.2.2016_2.pdf

 

Læs mere…
09-05-2018

Pressemeddelelse LLO -reaktion på regeringens boligaftale:

Den almene boligsektor blev reddet, men nogle få beboere betaler en høj pris for det.

Finansieringen af regeringens udspil ”Ét Danmark uden parallelsamfund i 2030” kom på plads d. 8. maj i en aftale mellem regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.

Forringelserne af ydelsesstøtten blev taget af bordet, og dermed skulle lejerne ikke betale de 13 mia. frem til 2045, som regeringen havde lagt op til. Dette betyder at Landsbyggefonden, der fungerer som de almene lejeres opsparing, ikke bliver tømt og at de almene lejere dermed undgår en faldende boligstandard og højere huslejer. Aftalen fra 8. maj er dermed, at Landsbyggefonden fortsat skal finansiere det, fonden normalt finansierer: renoveringer, boligsociale tiltag etc.

D. 9. maj indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti en aftale om udmøntning af boligdelen af regeringens såkaldte ”ghettoplan”.

Den nye aftale ligner – desværre -  på en lang række punkter regeringens oprindelige plan fra marts 2018, - bortset fra finansieringen. De vigtigste tiltag i planen er:

  1. Beboerdemokratiet bliver i højere grad styret af boligministeren, kommunerne og boligorganisationen, fremfor beboerne selv. Beboerne har altså ikke det sidste ord, når det skal besluttes om deres boliger skal sælges eller rives ned.
  2. De såkaldte ”ghettokriterier” ændres, så flere boligområder nu bliver omfattet. Med andre ord flytter man målstolperne igen. Fremover vil der alene kunne være tale om en ”ghetto”, hvis andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct. (ellers er man et udsat boligområde).
  3. Det fastholdes at, de såkaldte ”hårde ghettoområder”, maksimalt må have 40 % almene familieboliger. Der kan dog gøres en undtagelse under særlige omstændigheder.
  4. Salg af almene boliger fastholdes som et middel til at nå målet på de 40 %, som noget nyt skal salgsprovenuet kunne gå til at købe grunde til almene boliger i andre områder.
  5. Rettighederne ved genhusning for de beboere, der får nedlagt eller solgt deres bolig, er stadigvæk uoverskuelige og uklare. Med den nye aftale, er det aftalt at lejerne skal genhuses ”internt i boligområdet”. Det er uvist hvor disse boliger skulle komme fra, når nu deres bolig netop er revet ned eller solgt til andre. Der er heller ikke nævnt hvilken husleje de skal betale.
  6. ”1-kilometers-reglen” gennemføres, selvom nyere praksis fra Højesteret viser, at det er overflødigt. Dette vil have mange utilsigtede konsekvenser. Lejere kan eksempelvis risikere at blive sat på gaden, hvis de bliver udsat for vold af et andet medlem af husstanden.

Aftalen af 9. maj betyder samlet set, at hvis hr. og fru Hansen har for mange naboer, med en lav indkomst og en kort uddannelse, så risikerer de at blive smidt ud af deres bolig. Det gælder også selvom de stemmer nej til nedrivning eller salg på et afdelingsmøde og de kan ikke være sikre på at få en lignende bolig til en lignende husleje. Regeringen anslog i sin tid, at dette forslag vil berøre 11.000 husstande. Vi ved dog ikke hvor mange, der præcist er tale om efter ”ghettokriterierne” blev ændret.

Samlet set er der med aftalen af 9. maj tale om en klar forbedring i forhold til det nærmest lejerfjendske udgangspunkt i regeringens udspil fra marts 2018, men der er tale om en række tilbageskridt i forhold til den nuværende lovgivning, for de personer der bliver omfattet af de nye regler. Tusindvis af almene lejere, der hver dag står op og passer deres arbejde, betaler deres skat og i øvrigt opfører sig ordentligt, bliver nu kastebold i Folketingets kamp mod de såkaldte parallelsamfund.

Aftalen af 9. maj har således åbenbart været prisen for, at lejernes opsparing i Landsbyggefonden ikke bliver tømt.

For familien Hansen der nu går en utryg og usikker tid i møde på et af de meste centrale livsvilkår, deres bolig, er det en meget høj pris at betale.

 

Pressekontakt:

LLO’s landsformand Helene Toxværd tlf. 20 60 96 65:

 

Bilag:

De nye ”ghettokriterier” [citeret fra aftalen d. 9. maj]

Der gælder hermed følgende ghettokriterier for fysisk sammenhængende almene boligafdelinger med mindst 1.000 beboere:

 

1. Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.

2. Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.

3. Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.

4. Andelen af beboere på 18 år og derover dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.

5. Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct.

 

På baggrund af ghettokriterierne defineres følgende områdelister, som lægges til grund for målretningen af de indsatser, der igangsættes:

A. Udsatte boligområder opfylder mindst to af ghettokriterierne 1 til 4.

B. Ghettoområder opfylder mindst to af kriterierne 1 til 4 og opfylder tillige kriterie 5.

 

Læs mere…
23-04-2018

Regeringens ghettoplan - En underminering af selve grundlaget for almene boliger!

Regeringens aktuelle planer om at tage lejernes penge i Landsbyggefonden, er ud over at være simpel ekspropriation af danske borgeres penge en farlig vej for ønsket om gode og betalelige boliger for alle i Danmark, siger formanden for LLO, Helene Toxværd.

Først foreslår regeringen at ca. 12 mia. øremærkes til arbejder i de 57 boligområder, som regeringen kalder ”udsatte”. Dette gør at de øvrige projekter i fonden, må vente længere tid på at få gennemført nødvendige arbejder på boligen. Kan de ikke vente (f.eks. ved ejendomme angrebet af skimmelsvamp), så må lejerne betale en højere husleje, også selvom de allerede har betalt ind til Landsbyggefonden over huslejen - man byder med andre ord lejerne at betale til nødvendige renoveringsprojekter to gange.

Nu vil man så yderligere tage 13 mia. kr. i perioden 2019-2045 ved at standse statens rentestøtte til opførelse af nye almene boliger. Til dette siger Helene Toxværd: ”Det er simpelthen uhyrligt og dybt bekymrende og det vil få store konsekvenser for både de almene boligers renoveringsstandard og muligheden for at fastholde en fornuftig og betalelig husleje i de almene boliger”. Pengene tages uden anden begrundelse, end at det vil hjælpe statens finanser.

Ekspropriationen af Landsbyggefondens kommende indtægter har alvorlige konsekvenser, dels i forhold til alle de afdelinger – spredt rundt i hele landet – der faktisk lige nu venter på at komme i gang med helt nødvendige renoveringer, renoveringer de almene lejere selv har sparet op til og renoveringer der, når de alligevel så må gennemføres fordi man ikke kan forsvare at udskyde dem, vil betyde huslejestigninger når regningen skal betales.

Indgrebet svarer til, at man snuppede de danske boligejeres friværdi for at bruge pengene til at betale for rentefradragsretten. Regeringens plan understreger dens manglende evne til at være regering for alle danskere – og ikke kun de danske boligejere.

Det er helt galt og dybt bekymrende for fremtiden for de almene boliger. Det er svært at se det som andet end et frontalangreb på hele den almene boligform, en boligform der i et århundrede har vist sit værd ved at tilbyde gode og betalelige boliger til helt almindelige danskere.

Læs mere…
11-04-2018

Løkke vil ikke garantere, at de almene lejere ikke stiger i husleje

Lars Løkke Rasmussen vil ikke give en klar garanti til beboerne i den almene sektor om, at regeringens ghettoplan ikke vil betyde huslejestigninger. Det kom frem under tirsdagens spørgetime i Folketinget. Regeringen ønsker at tage 12 milliarder af Landsbyggefondens midler til finansiering af ghettopakken. Det er beboernes opsparede midler, som hvis de tages fra fonden, vil mangle til at betale for renoveringer i den almene sektor. Derfor frygtes det nu, at der i stedet kan blive tale om huslejestigninger, når der i fremtiden skal renoveres.

Det er helt urimeligt, at beboerne i alle landets almene afdelinger nu kan risikere at betale to gange, når de skal have renoveret deres egendom. Parallelsamfund er et samfundsproblem - derfor skal hele samfundet betale for løsningen - og ikke kun de almene lejere. 

Link til artikel

Læs mere…
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser