Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

07-02-2020

LLO opfordrer Forbrugerombudsmanden til at gå ind i sag om ågerpriser hos digitale lejerrådgivningstjenester

Til

Forbrugerombudsmanden                                                                                                           D. 7. februar 2020
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

Sendt pr. e-mail til

forbrugerombudsmanden@forbrugerombudsmanden.dk

 

Som landsformand for Lejernes Landsorganisation i Danmark (LLO) skal jeg hermed opfordre Forbrugerombudsmanden til at undersøge lovligheden af forretningsbetingelserne hos flere digitale rådgivere, der fokuserer på lejeretlig rådgivning, henvendt til forbrugere.

Vi oplever i LLO, at digitale udbydere ønsker at hjælpe lejerne i Danmark med at føre sager om huslejens lovlighed imod deres udlejere. Dette er en god udvikling, ligesom det er velkomment, at der er flere forskellige udbydere, som lejerne kan vælge imellem. Udviklingen er blandt andet beskrevet i Politiken d. 11. august 2019 i artiklen ”Danske udlejere snyder udlændinge”.

Vi har dog en klar betænkelighed med den forretningsmodel, der benyttes af flere af udbyderne, da betalingen udgør en procentdel af det opnåede resultat (eksempelvis 30-50% af en huslejenedsættelse). Dette er efter vores opfattelse i strid med bekendtgørelse om god skik for juridisk rådgivning § 3, stk. 4 at indgå sådanne aftaler (gengivet nedenfor):

”Stk. 4. En rådgiver må ikke indgå en rådgivningsaftale, hvor prisen for rådgivningen udgør en andel af det udbytte, som kunden måtte opnå ved gennemførelsen af sagen.”

Konkret taler vi om siderne fra ”Digura.dk”, ”rentguide.dk”, ”renthero.dk” og ”fairhusleje.dk” (sidstnævnte har dog en timebetaling på 2.375 kr. der dog maksimalt kan udgøre 25% af det tilkendte for huslejenævnssager og 50% for boligretssager.)

Endvidere er der flere meget restriktive vilkår i flere af rådgiveraftalerne, herunder:

  • At virksomheden har ret til at indgå forlig, hæve sagen eller anke sagen på kundens vegne.
  • At rådgiveraftalen ofte er uopsigelig (for kunden, ikke for den erhvervsdrivende).
  • Al lejer under sagen får forbud imod at kontakte udlejer.
  • Og så er der generelt store ansvarsfraskrivelser for virksomheden.

 

Aftalerne findes her:

https://digura.dk/forretningsbetingelser/

https://www.rentguide.dk/da/aftalekontrakt/

https://renthero.dk/

https://fairhusleje.dk/forretningsbetingelser/

 

Da der er tale om at flere forskellige virksomheder er bygget op om den (for os at se) retsstridige betingelser/forretningskoncept, vil vi opfordre Forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen.

De forbrugere, som ender med at indgå aftale med disse firmaer, risikerer derfor at betale et honorar, som står i åbenbart misforhold til den modtagne ydelse, oftest uden at vide det.

For LLO er det afgørende at lejerne ikke bliver snydt; hverken af udlejer eller af dem der varetager deres interesser.

 

Med venlig hilsen

Lejernes Landsorganisation i Danmark

Helene Toxværd

Landsformand

Tilbage

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser