17-05-2016

De store pensionskasser udnytter boligmanglen

For nylig kom en ung mand ind i medlemsrådgivningen i LLO Hovedstaden. Han fortalte, at han havde lejet en lejlighed af en større pensionskasse, men at han altså syntes lejen var meget dyr – og spurgte, om LLO ikke kunne gøre noget ved det? Den unge mand betalte 1.609 kr. pr. kvadratmeter pr. år – eller 7.000 kr. om måneden + 900 kr. i forbrug – for en helt almindelig to-værelses på Østerbro.

Under den sag, der fulgte i huslejenævnet, fremgik det, at pensionskassen havde brugt 240.000 kr. på at sætte boligen i stand, alt inklusive, dvs. også vedligeholdelse - og at der for denne udgift beregnedes en lejeforhøjelse på ikke mindre end 50.523 kr., svarende til et afkast på 23,5 % af investeringen. Huslejenævnet satte dog siden afkastet ned til 12 pct.

Denne historie er på ingen måde enkeltstående. I København udlejes næsten alle lejligheder efter boligreguleringslovens § 5, stk.2 - med samme store afkast til udlejer - mange af dem pensionskasser.

Claus Højte, direktør i LLO Hovedstaden, siger: ”Hvis vi skal have en privat udlejningssektor i København, der kommer andre end udlejerne til gode, så må Folketinget træde i karakter og afskaffe boligreguleringslovens § 5, stk. 2 – den såkaldte moderniseringsparagraf”.

(Side 3)