10-08-2016

Snydte Carlsberg-lejere vil gå til domstolene

75 lejemål på C.F. Richs Vej på Frederiksberg har søgt og fået økonomisk støtte af Lejernes LO til at søge fri proces til en retssag mod Carlsbergfondet. Beboerne og LLO mener, at Carlsbergfondet snød lejerne i seks ejendomme for pligten til at tilbyde lejerne at overtage ejendommen som andelsboligforening, da fondet solgte de 6 ejendomme i en milliardhandel. Forinden havde fondet skabt en række sindrige selskabskonstruktioner og solgt til et konsortium af tre pensionskasser.

Beboerne på Frederiksberg mener, at sagen har betydning for hele ejendomsmarkedet og andelsboligmarkedet fremover. ”Lige nu er de store investorer i fuld gang med at udnytte denne tvivlsomme fremgangsmåde. Hvis de lykkes med det, vil det underminere hele andelsboligformen og skævvride hele prisfastsættelsen på boligmarkedet.”

LLO’s landsformand, Helene Toxværd, skriver i en leder, at ”tilbudspligten er udhulet” og at politikerne nu må vedstå sig den tilbudspligt, de selv har nedfældet i loven. Hun føjer til: ”Sagen siger noget om Carlsbergfondet og disse pensionskassers moralkodeks, men den siger først og fremmest noget om, hvor mange penge der er på spil”.