10-08-2016

Billige boliger forsvinder: Nu 11.600 kr. for 70 kvm

De betalelige boliger i København og på Frederiksberg forsvinder med raketfart. Derfor er det nødvendigt med indgreb, hvis Hovedstaden ikke skal ende som London uden plads til mennesker med almindelige indtægter. Det mener formanden for LLO i Hovedstaden, Helene Toxværd. Hun foreslår tre nødvendige greb for at modvirke tendensen:

”For det første skal vi have standset muligheden for at få et afkast på op mod 25 pct. ved at spekulationsmodernisere de gamle, private udlejningsboliger.

Så skal vi have fat i de nybyggede boliger. For i dag er der slet ingen regulering af lejen i ejendomme opført efter 1991. Og vi er altså nu helt oppe på 2.000 kr. pr. kvadratmeter i årlig leje i ganske almindeligt byggeri. Det svarer til, at man betaler 11.666 kr. pr. måned i ren husleje for en treværelses lejlighed på 70 kvadratmeter. Og så skal vi – som det tredje punkt - have mere gang i det almene byggeri”.