14-08-2015

Almene lejere: Bestem selv din husleje

I den almene boligsektor er det muligt selv at bestemme sin husleje - i hvert fald delvist. Forklaring: 2/3 af udgifterne besluttes ved afstemninger, og der er hundredvis af mio. kr. at spare ved en mere effektiv drift, skriver Lejernes LO's blad, Vi Lejere. 2/3 af udgifterne er i større eller mindre grad påvirket af beslutningerne enten på boligorganisationsniveau eller på afdelingsniveau. Det gælder udgifter til administration, udgifter til renholdelse, udgifter til vedligehold, udgifter til forbedringer, udgifter til indkøb af varer og tjenester, forskellige forbrugsudgifter, forsikringsudgifter m.v. Hvis disse udgifter reduceres, vil det reducere huslejen tilsvarende. Undersøgelsen "En mere effektiv drift af almene boliger", som revisionsfirmaet Deloitte har udført for Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter fastslår "at ikke alle boligorganisationer har arbejdet lige intenst med effektivisering af driften". Deloitte har således opgjort et effektiviseringspotentiale i sektoren på mellem 700 mio. kr. og 1,6 mia. kr. årligt.