14-08-2015

Betalelige lejeboliger forsvinder langt hurtigere end politikerne tror

Aldrig før har det været så svært som nu at få en betalelig lejebolig i København og Aarhus - eller i andre større byer i Danmark. Tusinder af betalelige to- og treværelses lejligheder til omkring 4.000-5.000 kroner i husleje om måneden, eksklusiv varme og forbrug, forsvinder fra den privatejede udlejningssektor. Det skriver LLO's blad Vi Lejere. Det er ikke fordi, de bliver nedlagt, men fordi de moderniseres og derefter udlejes til en leje, der i gennemsnit ligger godt 80% over før-lejen. En toværelses lejelejlighed koster efter en modernisering nemt mere end 7.000 kroner om måneden - eksklusiv forbrug og varme.

En ny LLO-undersøgelse viser, at over dobbelt så mange lejligheder som Folketinget hidtil har antaget, bliver moderniseret ved genudlejning. Moderniseringer rammer især boligsøgende enlige, studerende og personer udenfor, eller med løs tilknytning til arbejdsmarkedet. De har en for svag økonomi til, at banken vil godkende dem til at låne penge til at købe en ejer- eller andelsbolig.