06-02-2018

LLO: Nedrivning i sig selv løser ingen problemer

LLO’s landsformand, Helene Toxværd, forholder sig i en ledende artikel i bladet Vi Lejere til regeringens planer om at rive såkaldte ghettobebyggelser ned og tvangssprede beboerne i de almene boliger.
”Men hvad skal vi gøre ved vores opsplittede samfund? ”, spørger Helene Toxværd?
”Allerførst må både regeringen og meningsdannere erkende, at der i de områder, der nu er udpeget som ”ghettoer”, ganske rigtigt findes rigtig mange beboere, som dels er belastede af deres sociale forhold, men faktisk er endnu mere belastede af at høre på, hvor forfærdelige deres boliger og boligområder er. Det hjælper ikke, ligesom det altså ikke hjælper at fortælle folk, der står op hver morgen og går på arbejde, betaler skat og er aktive i de lokale sportsklubber, at de nu må tåle, at nogen taler om at forbyde deres børn at gå på gaden om aftenen.
Det graver helt unødige grøfter og sætter skel for en stor gruppe mennesker, der på denne måde fordømmes, bare fordi de bor et sted, hvor de har råd til at bo. Lad os i stedet gøre en indsats for at få folk i arbejde og for at få dem i gang med en uddannelse. Lad os få områderne renoveret og integreret fuldt i de omliggende boligkvarterer. Og jo, nedrivning kan være en del af en sådan proces, men nedrivning i sig selv løser ingen problemer - ud over altså at få et folketing og en statsminister til at se handlekraftig ud”.
Landsformanden hylder samtidig et Danmark, hvor der også i fremtidens storbyer er plads til alle under de røde tage: Lejere, andelshavere og ejere.

Vi Lejere side 2