06-02-2018

Almene afdelingsbestyrelser: Mere indflydelse tak!

Danmark har 600.000 almene udlejningsboliger. LLO har i en pilotundersøgelse spurgt bestyrelsesformændene i en række almene boligafdelinger om deres samarbejde med udlejeren – altså de almene boligorganisationer. En stor del af afdelingsformændene angiver, at afdelingsbestyrelsen ikke har haft reel indflydelse på brugen af anvisningsretten i bebyggelsen, ligesom en stor del af afdelingsformændene angiver, at man ingen eller kun ringe reel indflydelse har på ansættelse/afskedigelser af vicevært mv. Der er stor tilslutning til selv at vælge administrator i den almene familie. Endvidere at boligorganisationen som en pligt viser sammenlignelige udgifter ved fremlæggelse af budget. Ifølge undersøgelsen skal den også have pligt til at godkende sekretariatsaftaler med LLO, når de er vedtaget på et afdelingsmøde og ved urafstem-ning. Afdelingsbestyrelsernes svar viser også et ønske om, at beboerklagenævnet skal kunne nedsætte lejen ved mangler samt mulighed for, at boligsøgende kan se deres plads på ventelisten. Udgifter som følge af fejl i administrationen skal kunne pålægges alle afdelinger, siger de.

Vi Lejere side 3 og 4