06-11-2015

Kongresudtalelse

Lejernes Landsorganisations kongres, forsamlet i Horsens d. 31. oktober og 1. november 2015, udtaler:

De betalelige boliger forsvinder

Tusindvis af betalelige boliger i den privatejede udlejningssektor forsvinder fra storbyerne, fordi de spekulationsmoderniseres ved genudlejning. Derfor skal boligreguleringslovens § 5 stk. 2 afskaffes. Tusindvis af betalelige andelsboliger er allerede forsvundet, fordi valuarvurderinger har fået prisen til at eksplodere. Og tusindvis af betalelige boliger i den almene udlejningssektor er under hårdt pres, fordi der skal skaffes boliger til unge, lavindkomster og flygtninge.

Nybyggeriet er for dyrt

Hver gang de store kommuner har åbnet for nybyggeri af en almen bolig, har man samtidigt godkendt, at der bygges 6 - 8 meget dyre privatejede udlejningsboliger.

Storbyen bliver for de rige

Kun de bedre stillede kan bo i byen i de nybyggede privatejede udlejningsboliger. Kun de velstillede kan bo i de moderniserede lejligheder. Storbyerne bliver byer, der mangler en varieret beboersammensætning og hvor der vil være hele bydele uden almindelige indkomster, unge, singler og lavindkomster.

Ansvaret ligger i Folketinget

Kongressen appellerer til, at Folketinget griber ind. Befolkningen skal ikke opsplittes. Det fremmer ulighed og skader sammenhængskraften. Nybyggeriet af betalelige almene boliger skal sikres ved at sænke kommunernes udgifter til nye almene boliger. Den nye planlov, der sikrer, at bare 25 % af nybyggeriet bliver almene boliger, skal bevares. De spekulative moderniseringer skal stoppes.

Medindflydelse på egen bolig mangler

Hver femte lejer i den almene sektor oplever i disse år, at boligen eller boligområdet renoveres. Kongressen beklager, at renoveringerne sker på udlejers betingelser og uden den nødvendige inddragelse af beboerdemokratiet. Lejerne i de enkelte almene boligområder kan ikke suverænt bestemme omfang og art. Lovgivningen skal ændres, så lejerne får en ubetinget reel indflydelse.

Støtte til forenklingen af lejelovene

I 2015 forenklede et bredt flertal i Folketinget lejelovene. Kongressen udtaler sin støtte til det brede lejelovsforlig, selv om det kun blev ”to skridt frem og et tilbage”. Lejelovsforliget viser, at Folketinget kan samarbejde. Uanset lejelovsforliget mellem organisationerne ikke blev gennemført, sikrede dialogen, at grundlaget for lejelovsændringerne blev godt gennemarbejdet. Kongressen opfordrer politikerne til at indhente LLO’s praktiske erfaringer med loven før den evalueres i 2017.

Kongressen opfordrer Folketinget til inden da at forbedre boligsikringen, især for husstande uden børn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kongressen blev afholdt lørdag/søndag d. 31. oktober/ 1. november 2015 på Hotel Opus, Horsens. Kongressen bestod af  83 delegerede. LLO har 52.000 medlemmer og 26 lokalafdelinger, som rådgiver og bistår lejere i hele landet.