14-08-2015

1.200.000 kr. for at flytte

I takt med prisernes himmelflugt på lejligheder i storbyerne, breder en ny tendens sig. Den går ud på at lejere, der bor i attraktive lejligheder på en principielt uopsigelig kontrakt i privatejede lejemål, tilbydes hundredetusindvis af kroner for at flytte. Derefter kan udlejeren modernisere lejligheden og leje den ud til det dobbelte eller tredobbelte pr. måned, fremfor at vente på, at lejeren dør eller selv flytter. Dette skriver Vi Lejere. I juni fik en 73-årig kvindelig beboer i en lejlighed i København - med LLO's mellemkomst - således 1,2 mio. kr. for at flytte. "Det er det første eksempel på over 1 mio. kr. i godtgørelse, som Lejernes LO har kendskab til", siger landsformand Helene Toxværd. Et andet sted i byen fik en ung kvinde ligeledes i juni 410.000 kr. for at forlade den lejlighed, som hun lejede i Indre By.

Men samtidig med de mange penge på kontoen opstår ofte et ønske om at være anonym. Bevæggrundene varierer fra lejer til lejer, men ét fællestræk går igen: Lejerne ønsker ikke, at familie, venner og bekendte skal kende deres nye beholdning på bankkontoen.