11-08-2022

LLO: Inflationen bør ikke give rekordhøje afkast til udlejerne

Med den stadigt stigende inflation har flere medier stillet skarpt på de huslejestigninger - den huslejebombe - som venter beboerne i mindst 180.000 private lejeboliger.

Lejerne i disse boliger står til rekord-store huslejestigninger, når vi når til januar 2023, men ved måske slet ikke at deres udlejer er på vej med stigninger på rekordniveau.

Udlejerne argumenterer med, at de også har oplevet store stigende driftsudgifter, udgifter der også er påvirket af inflationen.

LLO mener ikke, at det argument holder vand.

Udlejers profit følger også nettoprisindekset

Efter lejelovens regler kan udlejer lade hele huslejen stige. Både de stigende driftsudgifter, som udlejer rent faktisk oplever fx udgifter til vicevært, men også udlejers profit (afkast) får lov at stige.

Lejerne betaler dobbelt

Udlejer kan ikke alene få en stigning i sit afkast med, men han får også lov at tage stigninger med, som lejerne allerede har betalt for, fordi de regnes med i nettoprisindekset fx udgiften til el og varme.

Landsformand, Helene Toxværd udtaler:

”Det er helt galt, for lejer har jo f.eks. allerede betalt for stigende energiudgifter til el- og varmeværket og lejer har også betalt den stigende pris på mælk, grøntsager og kød i Netto.” og fortsætter:

”Tager man disse - allerede betalte – stigninger fra, og dermed ”renser” nettoprisindekset for disse allerede betale stigende udgifter, så bliver stigningen i nettoprisindekset ”kun” 5,4 % iflg. Danmarks statistik.”

Nogle udlejere, fx Danica Pension kan godt selv se problemerne for lejerne, og laver af egen vilje en mindre stigning end loven giver mulighed for. Danicas Administrerende Direktør Michael Nielsen begrunder overfor TV2 beslutningen med at ”Vi vil gerne have, at vores lejere har råd til at blive boende”. Desuden pointerer han, at når Danica kun tager halvdelen af stigningen, så dækker det rent faktisk pensionskassens omkostninger.

”Udmeldingen fra Danica Pension understreger, at nogle udlejere godt forstår alvoren, og at de kan klare den mindre huslejestigning økonomisk. Det er dog langt fra alle lejere, der har en forstående udlejer. Derfor kræver LLO politisk handling. Det kan ikke være rigtigt, at lejere som i forvejen er presset hårdt af inflationen også skal betale for udlejers ekstra afkast og betale dobbelt” afslutter Helene Toxværd.

Læs mere om huslejebomben på www.LLO.dk

Regneeksempel:

Lejer bor i en nyere ejendom og har en klausul om nettoprisindeksstigning i sin lejekontrakt.

Hele huslejen stiger med 8,8% svarende til stigningen i nettoprisindekset fra juli 2021 til juli 2022.

Når hele lejen vokser, så vokser de forskellige dele af huslejen lige meget.

Derfor stiger både:

Driftsudgifterne med 8,8% og