22-09-2022

PRM: Huslejeloft vedtaget - en stor dag for lejerne!

Folketinget vedtog i dag d. 22.09.2022 det såkaldte huslejeloft.

Loven betyder, at der nu kommer et loft over de huslejestigninger, som skyldes de voldsomme stigninger i nettoprisindekset. Loftet betyder, at stigningerne begrænses til 4 procent årligt. Loftet skal gælde de næste to år.

Indenrigs- og boligministeriet anslår, at lovændringen vil komme ca. 320.000 lejere til gode, som bor i de ca. 160.000 boliger, der omfattes af loftet.

Landsformand Helene Toxværd udtaler:
”Der er stor glæde i LLO, for vi har i lang tid kæmpet for at råbe politikerne op om disse pludselige og vanvittige store huslejestigninger. Vi er selvsagt meget tilfredse med at det er lykkedes. Vi sender på vegne af lejerne en stor tak til de partier, der har bakket op om at sikre lejernes rettigheder.”
Hun fortsætter: ”Der har været en stor usikkerhed blandt lejerne som følge af de stigende huslejepriser. Vores egen medlemsundersøgelse har vist, at over halvdelen af lejerne på det private udlejningsmarked vil overveje at flytte, hvis de blev ramt af de huslejestigninger på 8-10%, som var den virkelighed vi kiggede ind i, hvis der ikke var vedtaget et huslejeloft. Jeg har selv i dag talt med en kvindelig lejer fra Kerteminde som ringede mig op og fik tårer i øjnene, da hun hørte at loftet er blevet vedtaget.

Hun afslutter:
Det er en stor lettelse for lejerne, det der er sket i dag. At der så igen er ført en meget aggressiv skræmmekampagne med vilde påstande om store tab og grundlovsbrud, gør ikke dagen dårligere. Desværre må vi konstatere at bl.a. Det Konservative Folkeparti har udtalt, at de ønsker at rulle huslejeloftet tilbage, hvis de skulle få regeringsmagten. Derfor kan lejerne nok ikke ånde helt lettet op endnu.

Pressekontakt:
Landsformand Helene Toxværd tlf. 3386 0923