Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

15-03-2021

Høringssvar til anden høring over udkast til lovforslag om ny lov om leje og ny lov om boligforhold (sammenskrivningen)

LLO skal venligst takke for at have fået sammenskrivningen af lejeloven og boligreguleringsloven i fornyet høring, og for at have fået en forlængelse af fristen for høringssvar til d. 12. marts. 

LLO´s høringssvar kan læses her

Bilag: LLO Høringssvar sammenskrivning 18. september 2020

Bilag: LLO Høringssvar småhuse

Bilag: e-mail fra advokat Jakob Juul-Sandberg

 

Læs mere…
22-02-2021

Høringssvar til Forslag til Lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Tidligere hårde ghettoområder, som er omfattet af en udviklingsplan).

LLO takker for at have fået lovforslaget i høring.

Vi må dog bemærke, at det er overraskende at høringsfristen er væsentligt kortere end normalt nemlig ca. to uger, fremsendt umiddelbart inden skolernes vinterferie. Dette er endvidere bemærkelsesværdigt, da lovforslaget ikke fremgår af regeringens lovprogram, ligesom det intet har med hastelovgivning som følge af COVID-19 at gøre. 

Læs mere…
22-02-2021

Høring over forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler m.v.

LLO takker for at have fået ovennævnte lovforslag i høring. 

Lovforslaget indeholder to elementer: (1) Indførelse af hjemmel til at forlænge fristen for afholdelse af beboermøde i beboerrepræsentationer, og (2) en forlængelse af frist for aflæggelse af forbrugsregnskaber. 

LLO kan støtte begge forslag, og vi vil gerne knytte nogle bemærkninger til begge elementer. 

Læs mere…
29-10-2020

Vedr. Høring forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love.

Vi vil fokusere på forslagets del som omhandler ophøret af de offentlige ejendomsvurderinger af det som Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation kalder ”en reel afskaffelse af den offentlige vurdering” (Politiken d. 24. oktober 2020).

Læs mere…
07-10-2020

Høringssvar til ”Høring over udkast til regler om huslejeregulering for mindre ejendomme i regulerede kommuner”

Høringen angår sammenskrivningen af lejeloven og boligreguleringsloven, hvor reglerne om huslejeregulering for mindre ejendomme i regulerede kommuner ved en fejl fra ministeriets side ikke var medtaget. 

Læs mere…
02-10-2020

Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om beboerrepræsentation

 Til Transport- og Boligministeriet 

Frederiksholms Kanal 27 F 

1220 København K 

Sendt pr. e-mail til trm@trm.dk 

Deres J.nr. 2020-6875 

Vi skal venligst takke for at have fået ovennævnte bekendtgørelse i høring. 

Bekendtgørelsen ændrer den nuværende bekendtgørelse om beboerrepræsentation på to punkter: 

For det første forhøjes beløbet som kan opkræves til beboerrepræsentationens drift uden fuldmagt til 500 kr. pr. år. Dette er en udmøntning af den boligpolitiske aftale af 30. januar 2020 (populært kaldet Blackstone-indgrebet). 

For det andet indføjes en ny bestemmelse om tegningsretten, og bekendtgørelsens status som vedtægter præciseres. Dette sker som reaktion på forhøjede krav fra bankernes side, hvor flere banker har anset den nuværende bekendtgørelse som utilstrækkelig, og krævet at beboerrepræsentationerne selv udfærdiger vedtægter. 

 

Om forhøjelsen 

Til forhøjelsen af beløbet findes dette som en rimelig og fornuftig prioritering. Som det fremgår af ”Blackstone-aftalen”: 

Når beløbet, som beboerrepræsentationen kan opkræve, forhøjes, giver det bedre mulighed for, at beboerrepræsentationen kan indrette sig sådan, at den bedst muligt kan varetage lejernes interesser […]. 

Det er ikke nogen hemmelighed, at stadigt mere pengestærke udlejere (fx kapitalfonde) har flere penge at bruge på advokater og juridisk bistand end lejerne har. 

Vi er glade for forhøjelsen, som kan bidrage til at udjævne den økonomiske forskel på lejer og udlejer, og som kan bidrage til en mere ligelig adgang til at søge juridisk bistand i tvister. 

Vi forventer ikke en fuldkommen udjævning af det juridiske styrkeforhold mellem lejer og udlejer med bestemmelsen, men som et vigtigt bidrag til dette. 

Beløbet kunne dog stadigvæk være højere, særligt da det jo trods alt er lejers egne penge, der er tale om. 

 

Om tegningsretten

Det foreslås at der indføjes et nyt stykke i bekendtgørelsen: 

§5 Stk. 3. Beboerrepræsentanterne tegner i forening beboerrepræsentationen udadtil. 

Vi vil opfordre til at færre end samtlige beboerrepræsentanter får mulighed for at tegne beboerrepræsentationen udadtil. 

Særligt i større beboerrepræsentationer med 5 eller 7 medlemmer kan dette blive problematisk. 

Enstemmighed kan risikere at føre til at obstruere udførelsen af beslutninger besluttet af et flertal, eller -lige så relevant- give problemer i tilfælde af beboerrepræsentantens pludselige fraflytning, sygdom eller andet fravær. 

Vi skal derfor foreslå, at det i stedet indføres, at ”et flertal af beboerrepræsentanterne” eller blot ”to beboerrepræsenter” får mulighed for at tegne foreningen udadtil. 

 

Om præciseringen af bekendtgørelsens status som vedtægter 

Vi har spurgt en af vores bankforbindelser om ændringen vil være tilstrækkelig til at opfylde hvidvaskloven, og dermed ikke kræve yderligere vedtægter eller andet fra beboerrepræsentationen. Dette blev bekræftet. 

Vi er naturligvis interesserede i at bekendtgørelsen virker i praksis, og vi håber således også, at Finanstilsynet (som høringspart) kan acceptere denne ændring, således at vores beboerrepræsentanter ikke længere mødes af vanskeligheder, når de henvender sig i banken. 

Vi skal venligst kvittere for, at ministeriet har indskrevet denne ændring, så det bliver nemmere at være beboerrepræsentant. 

Sammenfattende har de foreslåede ændringer LLO’s varme opbakning. 

 

Med venlig hilsen 

Lejernes Landsorganisation i Danmark 

Helene Toxværd 

Landsformand 

/Anders Svendsen 

Læs mere…
23-09-2020

LLO’s Høringssvar til udkast til lovforslag om ny lov om leje og ny lov om boligforhold. Indledning

Side 1
Til Transport og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 Kbh. K
Deres j.nr. 2020-2113
Alene sendt pr. e-mail til trm@trm.dk

Kort frist – omfattende materiale
Høringsmaterialet er meget omfangsrigt ift. fristen for høringssvar: Der er tale om næsten 900 sider (altså næsten ti gange så langt som Blackstonepakken).


Ministeriet har fremsendt materialet d. 19. juni og forventede i første omgang svar d. 20. august, som derefter blev udskudt til d. 18. september.


Der er ingen tvivl om, at ministeriet har gjort et stort stykke arbejde i forbindelse med udfærdigelsen af materialet, som beklageligvis har været forsinket ad flere omgange.
Det er dog en skam, at man ikke har valgt at give høringsparterne længere tid til at gennemgå dette store arbejde.

Læs mere…
23-09-2020

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger

Til
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Deres j.nr. 2020-5305
Alene sendt pr. e-mail til trm@trm.dk

LLO takker for at have fået ovennævnte lovforslag i høring.


Forslaget indeholder tre dele:
Første del skaber hjemmel for en kommune til, at kommunen kan etablere og drive en ordning, som kan tilbyde unge uddannelsessøgende et midlertidigt sted at bo, hvis de ikke kan finde en bolig inden studiestart.


Anden del vedrører digitalisering af den almene boligsektor, således at reglerne afspejler reglerne for digital kommunikation i den private udlejningssektor.


Tredje del vedrører indførelsen af en forsøgsordning, hvorefter udlejer i helt særlige situationer gives mulighed for at opsige lejere af almene ældre- eller plejeboliger, eksempelvis ved et ændret plejebehov hos lejeren.


Vedr. første del Kommunal tag-over-hovedet-garanti.
Forslaget forbedrer kommunernes muligheder for at sikre midlertidige boliger til uddannelsessøgende.
LLO støtter forslaget.
Flere byer har ikke et tilstrækkeligt antal studieboliger, og de studerende skal derfor forsøge at presse sig ind på et i forvejen presset boligmarked. En manglende regulering af boligmarkedet fører til at de betalelige boliger har forsvundet, som dokumenteret af Ekspertgruppen om BRL § 5, stk. 2
De kommuner, der har problemer, bør dog først og fremmest sikre, at der er tilstrækkeligt mange permanente studie- og ungdomsboliger. Dette er langt at foretrække fremfor de i lovforslaget beskrevne forsøgsordninger i form af beboelsesvogne, sovesale, vandrehjem og beboelsescontainere.
Det perfekte skal dog ikke blive det godes fjende. Og visse danske kommuner har uden tvivl en så stor udfordring ift. antallet af studieboliger, at det kan være nødvendigt at tage ovennævnte tiltag i brug.
Vi kan derfor støtte forslaget.


Vedr. Anden del om øget digitalisering af den almene sektor.
Aftalen afspejler den nuværende retstilstand i den private udlejningssektor.
Det er efter LLO’s opfattelse rimeligt, at de almene får samme muligheder for at benytte digital kommunikation som den private udlejningssektor.
Vi bemærker at personer, der er fritaget af modtagelsen af Digital Post er undtaget af reglerne, samt at reglerne for betalingspåkrav og opsigelser stadigvæk alene kræver at meddelelserne kan ske på skrift.
LLO kan derfor støtte forslaget.


Vedr. Tredje del forsøgsordning om øget mulighed for opsigelse.
LLO kan ikke støtte forslaget, da vi ikke finder det nødvendigt at udvide udlejers opsigelsesadgang.
Vi har sympati for, at de udfordringer en ændring i plejebehov kan give, men vi finder ikke, at udlejer bør gives en opsigelsesret i den forbindelse.
Efter vores opfattelse bør en flytning ske efter aftale med lejeren og de pårørende eller lejerens værge, og ikke som en ensidig meddelelse.
Vi er bekendt med at der er tale om en forsøgsordning, og at en række krav skal være opfyldt førend der kan ske opsigelse, men vi mener alligevel at sådanne flytninger, bør ske ad frivillighedens vej, i stedet for ved udlejers opsigelse.
Samlet set, kan vi derfor støtte de første to dele af forslaget, men ikke det sidste.

 

Med venlig hilsen
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen

 

Korektion til det fremsendte høringssvar:

Til Transport- og Boligministeriet.

Jeg skal venligst fremsende en korrektion af det fremsendte høringssvar.

Vi har ved en fejl lagt til grund, at forslaget til øget digitalisering ville beholde kravet om fysiske skriftlige påkrav og opsigelser.

Med lovforslaget fjerner man i stedet dette krav.

Det er LLO’s opfattelse, at forslaget kan risikere at ramme borgere som ikke er stærke it-brugere uforholdsmæssigt hårdt.

Borgere som overser en e-mail om rykker eller en opsigelse, vil kunne risikere at miste deres hjem.

Dette er ikke en rimelig retsstilling og forslaget vil stille beboerne i den almene sektor ringere end lejere i den private udlejningssektor.

Det er vores opfattelse, at lovforslaget kan risikere at føre til flere opsigelser eller ophævelser.

Da reglerne for digital kommunikation i lejeforhold senest blev ændret i den private sektor, kunne et enigt Folketing acceptere at disse særligt vigtige meddelelser ikke alene kan sendes pr. E-mail.

LLO finder, at denne beskyttelse bør bibeholdes.

LLO kan derfor ikke støtte digitaliseringsdelen af lovforslaget. 

Læs mere…
23-09-2020

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om midlertidig regulering af boligforholdene

Til Trafik-, bygge- og boligstyrelsen.
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Alene sendt pr. e-mail til almenbolig@tbst.dk /cc jaj@tbst.dk.
Deres j.nr. : BO0100-00672


Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Landsbyggefondens rammer i 2021 26, forlængelse af differentieret grundkapital, sammenlægning af boliger m.v.)


Lejernes Landsorganisation (LLO) skal venligst takke for at have fået sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Lovforslaget er en udmøntning af boligaftalen af 19. maj 2020 indgået af regeringen (S), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socia-listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternati-vet og Sikandar Siddique (UFG) om Landsbyggefondens rammer 2021-2026 og fremrykket indsats i 2020.


Nærværende udkast til lovforslag udmønter den del af aftalen, som bl.a. handler om Landsbyggefondens rammer for 2021-26, idet forhøjelsen af renoveringsrammen i 2020 er allerede er udmøntet ved lov nr. 919 af 20. juni 2020.


I LLO glæder vi os over at et næsten samlet Folketing på denne måde vælger at bruge den nuværende krise til at sikre gode boliger, boliger der er up to date rent energimæssigt, og at det sker til en langt lavere husleje, end hvis projekterne skulle være gennemført på anden vis. Og at aftalen herudover også gavner beskæftigelsen og f.eks. stiller krav om lærlinge, kan kun betragtes som et ekstra stort plus i den nuværende situation.


Vi kunne have ønsket os, at aftalen indeholdt en øget sikring af lejernes beboerdemokratiske indflydelse, herunder en kodificering af at den enkelte afdelingsbestyrelses ret til at søge bistand hos en lejerorganisation i lighed med beboerrepræsentationer i den private sektor.
Dette skal dog ikke skygge for at vi i LLO glæder os over lovforslaget, og det løft den medføre for de almene boliger og for lejerne, der bor der.


Mvh.
Lejernes Landsorganisation
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen

Læs mere…
28-08-2020

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)

 

Transport- og Boligministeriet 

Frederiksholms Kanal 27 F 

1220 København K 

Alene sendt pr. e-mail til trm@trm.dk /cc eta@trm.dk. 

Deres j.nr. : 2020-4809 

 

Lejernes Landsorganisation (LLO) skal venligst takke for at have fået sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring. 

Lovforslaget vil ændre reglerne om benyttelse af boliger med henblik på at udvide reglernes anvendelsesområde. I stedet for tidspunktet, hvor boligen for første gang benyttes til helårsbeboelse, dvs. ejeren/lejeren flytter ind, vil reglens anvendelse blive udvidet med henblik på at omfatte boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, fra det tidspunktet, hvor kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage boligen i brug foreligger. 

LLO støtter forslaget. Der er tale om en skærpelse af bopælspligten, således, at et ”smuthul” i den eksisterende lovgivning lukkes. 

Med andre ord bliver der stillet krav om at gode nye boliger ikke længere kan få lov at stå tomme, men i stedet skal bebos af mennesker hele året. 

Lovforslaget er udtryk for sunde betragtninger om den bedst mulige benyttelse af boligmassen, og LLO støtter naturligvis denne forbedring af bopælspligten. 

 

Mvh. 

Lejernes Landsorganisation 

Helene Toxværd 

Landsformand 

/Anders Svendsen 

Læs mere…
1 2 3 4 5 6 7  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser